زرشک پلو

برنج را شسته و همراه با نمک داخل یک کاسه بریزید. روی آن آب بریزید تا کاملاً پوشیده شود. بگذارید 2 ساعت خیس بخورد. زعفران را با کمی شکر درون هاون ریخته و کاملاً بسایید تا پودر بسیار نرمی به دست آید. پودر زعفران را در فنجانی قرار داده و ⅓ فنجان را با آب جوش پر کنید و کنار بگذارید. ادویه، نمک و فلفل را خوب مخلوط کرده، سیر و آب لیمو به اضافه 250 میلی لیتر آب جوش و کمی از محلول زعفران را اضافه کرده و خوب هم بزنید. فر را روی حرارت 160 درجه سانتیگراد گرم کرده، مرغ را شسته با دستمال خشک نمایید و در یک ظرف عمیق قرار دهید. پیاز خرد شده را روی مرغ پخش کنید. محلول ادویه و آب لیمو را روی آن بدهید. روی ظرف را با فویل بپوشانید و آن را به مدت یک ساعت بپزید.
¾ یک قابلمه بزرگ را پر آب کرده و آن را به جوش بیاورید. برنج شسته و آبکش شده را در آب در حال جوش بریزید و 2 تا 3 قاشق روغن زیتون به آن اضافه کنید (این کار باعث می شود که دانه های برنج به هم نچسبند). برنج را با حرارت بالا به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید و در طول مدت پخت چند بار آن را هم بزنید تا نرم شده ولی زیر دندان بیاید. برنج را آبکش کنید.
قابلمه خالی را روی شعله قرار دهید و 3 تا 4 قاشق روغن در آن بریزید. ورقه های سیب زمینی را کف قابلمه بچینید (این کار اولاً از سوختن برنج جلوگیری می کند و در ثانی یک لایه برشته خوردنی و خوشمزه از سیب زمینی و برنج در کف دیگ درست می شود). برنج آبکش شده را روی آن ریخته و درب قابلمه را ببندید. به مدت 3 تا 5 دقیقه بپزید تا بخار از دیگ بلند شود. سپس حرارت را خیلی کم کرده و درب قابلمه را با یک دستمال نخی پوشانده و محکم روی آن قرار دهید. دستمال نخی که به دمکنی شناخته می شود بخار برنج را گرفته و مانع از چکیدن آن بر روی برنج می شود. بگذارید به مدت 45 تا 60 دقیقه (بسته به نوع برنج) دم بکشد. در آخر، یک برنج لطیف و با دانه های بلند خواهید داشت. زمانیکه برنج دم می کشد، نیمی از کره را در ظرفی گرم کنید و زرشک ها را درون آن بریزید. زرشک ها را چند دقیقه تفت داده و 2 قاشق غذاخوری شکر و 2 قاشق غذاخوری از آب زعفران دم کرده اضافه کنید. چند بار هم بزنید و از روی شعله بردارید.
یک لایه برنج را در دیس بکشید و کمی از مایه زرشک و مغزهای آماده شده را روی آن بپاچید. این کار را لایه به لایه ادامه دهید و سعی کنید شکل مخروطی به محتویات دیس بدهید. کمی از مایه زرشک برای روی غذا نگه دارید. باقیمانده کره را آب کرده و با مابقی محلول زعفران و مایه زرشک، همه را هم زده و همراه چند قاشق برنج سفید مخلوط کنید. تکه های مرغ پخته را دور برنج بچینید و برنج زعفرانی را روی قطعات مرغ تزئین کنید.