براي تهيه سس، سير و نمك را درون هاون ريخته و خوب له كنيد. سير، ماست و ارده را با هم ترکیب کرده و هم بزنيد تا خمير غليظي به دست آيد. با آب ليمو كمي آن را رقيق كنيد (بايد به غلظت خامه‌ي خالص باشد). ميزان نمك آن را تنظیم کرده و داخل يخچال قرار دهيد.
فر را از قبل تا 150 درجه‌ سانتيگراد گرم كنيد. ماهی را روي يك ورق آشپزي بزرگ قرار داده و همه جاي آن را به نمك و فلفل آغشته كرده و 5/2 قاشق غذاخوري روغن روي آن بريزيد. سالمون را داخل كاغذ پيچيده، روی سيني فر قرار داده و به مدت 25 دقيقه در طبقه وسط فر بپزيد. به آرامي ماهی را برگردانید و 25 دقيقه‌ي ديگر بپزيد كه در اين مدت بايد نيم پز شده باشد. آن را از فر بيرون آورده و كاغذ را باز كنيد تا ماهي بيش از اين نپزد. بگذاريد دمای آن به اندازه‌ي دماي اتاق، خنك شود.
فر را با 200 درجه سانتيگراد روشن كرده و گردوها را به مدت 5 دقيقه تفت دهید. آنها را از فر بیرون آورده و با يك دستمال تميز آشپزخانه بماليد تا در حد امكان پوست آنها گرفته شود. سپس گردوها را خوب خرد كنید و كنار بگذاريد.
نزديك زمان سرو، با استفاده از يك چاقوي تيز، در راستاي قسمت پشت سالمون از سر تا دم، پوست آن را برش داده و از يك طرف، پوست را بكَنيد. لايه‌ي خاكستري رنگ باريك روي گوشت ماهي (مسير خون) را بتراشيد تا گوشت صورتي رنگ زير آن نمايان شود. سالمون را با دقت در يك بشقاب قرار دهيد. نصف پيمانه مخلوط ماست و ارده را روي آن بماليد.
در يك كاسه، بقيه‌ روغن را با آب ليمو، نمك و فلفل مخلوط كنيد. پياز و فلفل چيلي را اضافه كرده و به آرامي به هم بزنيد. سپس گردوهاي خرد شده، سبزی ها و سماق را اضافه كرده و اين سالاد را روي ماهی بريزيد به طوري كه تا حد امكان روي آن را بپوشاند.
با استفاده از يك قاشق غذاخوري فلزي، سالمون و سالاد روی آن را به آرامی برش دهيد و همراه مابقی سس سرو نمایید.