اول پیاز را ریز خرد کرده تفت دهید تا طلایی شود. سپس بعد از شستن گوشت، گوشت خورشی را به پیاز اضافه کرده و خوب تفت دهید. بوی خوب تفت داده شده گوشت و پیاز که بلند شد زردچوبه را اضافه کنید. بعد چند لیوان آب بریزید تا گوشت خورشی نیم پز شود.
در این فاصله اسفناجها را پاک کرده وشسته و خرد کنید. در ظرفی ریخته اسفناج حجمش زیاده اما کم کم آب آن كشیده میشه و حجم اسفناج کم میشه. دراین موقع دو سه قاشق غذاخوری روغن بریزید و کمی تفت دهید تا کاملا سرخ و خوشمزه بشه. سپس به خورش نیمه پختمان اضافه میکنیم. تا خوب پخته و جا افتاده بشه.
یک ربع بیست دقیقه به اواخر پخت که مانده بود آلو ها را هم شسته و گل و شنی اگه داشته باشه میشوییم و به خورشمان اضافه میکنیم. میگذاریم تا آلوها هم خوب جا بیوفته وسپس با پلو آبکش شده و دم کشیده زعفرانی نوش جان کنید.
نکات پخت و جا افتادن آلو اسفناج
این خورشت نباید زیاد آب داشته باشد. خورشت باید تنگ آب وبه روغن افتاده باشد.
بایداول پخت به اندازه ایی که لازم است به آن آب اضافه کنید. آب بی موقع در خورشت باعث بد طعم شدن خورشت میشه.
آلو ها را در اوخر پخت اضافه کنید که له نشود و باعث بد شکل شدن خورشت نشود.
بعضی ها اسفناج را خیلی کم سرخ می‌کنند که طعم مطلوبی نداره و خورش سبز رنگه که به نظر من خوشایند نیست. اما در عوض خاصیت بیشتر داره. من اسفناج را خوب سرخ میکنم نه آنقدر که سیاه بشه و تلخ. در حدی که در خورشت خوب جا بیافته و اینکه خوشمزه و خوش قیافه. حالا این بستگی باز به خوده شما داره.