ابتدا پیاز داغ روی غذا را آماده کنید. برای این کار مقدار کافی روغن داغ کرده و خلال های پیازی که کمی به آرد آغشته کرده‌اید، را آن‌قدر سرخ کنید تا به رنگ قهوه‌ای در آیند، سپس آنها را از روغن بیرون آورده، روی کاغذ یا دستمال تمیزی بگذارید تا روغن اضافی آنها خارج شود.
برای درست کردن سس، ظرف مناسبی را روی حرارت متوسط گذاشته و روغن و پیاز را اضافه کنید. صبر کنید تا پیاز نرم شود سپس سیر را نیز افزوده و تا زمانی تفت بدهید که رنگ آن قهوه ای روشن شود. در مرحله بعد، رب گوجه فرنگی، ادویه‌ها و پرک چیلی را (در صورت استفاده) به مواد اضافه کنید تا مزه بگیرند. پس از اضافه کردن این مواد، آب را داخل سس ریخته و بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه به آهستگی بجوشد تا مقدار آب به نصف کاهش یابد. سپس آن را از روی حرارت بردارید.
2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در قابلمه ای جداگانه ریخته و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. برنج را همراه با یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و 2 دقیقه تفت بدهید، سپس 500 میلی لیتر آب به آن اضافه کنید. برنج را خوب به هم بزنید و زمانی که آب جوش آمد، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بپزد تا زمانی که برنج آماده شود.
در همین فاصله، عدس را با 500 میلی لیتر آب در قابلمه دیگری ریخته تا کاملاً بپزد سپس آن را آبکش کنید. در یک ظرف دیگر ماکارونی را با کمی نمک بپزید اما نباید بیش از حد نرم باشد، به قول ایتالیایی های باید آل دانته باشد یعنی هنوز زیر دندان بیاید. سپس آن را نیز آبکش کنید. در مرحله بعد 80 میلی لیتر روغن زیتون را داخل یک تابه داغ کنید و پیاز را آنقدر در آن تفت بدهید تا کاملاً نرم و کاراملی شود.
هنگام سرو غذا، سس گوجه فرنگی را گرم کنید. ماکارونی داغ را درون دیس بکشید و کمی دیگر روی آن روغن زیتون بریزید، سپس برنج داغ، عدس و پیاز سرخ شده را روی ماکارونی ها قرار داده و همه را با هم مخلوط کنید. در آخر کمی ادویه را با مقدار دلخواه از سس آماده شده روی مواد ریخته و در آخرین مرحله پیاز داغ تردی را که در ابتدا آماده کرده بودید روی محتویات دیس بریزید.